Se mnou se nemusíte bát pravopisných chyb a nudných pouček
Co si budeme povídat, chvíli to trvá, než se žáci „nastartují“ k nějakému výkonu ve vyučovací hodině. Abyste mohli co nejdříve „jet“ podle své přípravy, mám tu pro vás pár tipů na to, jak přimět k činnosti i žáky, kteří se ještě neprobrali z prázdninového lenošení.
Tyto aktivity jsou vhodné pro rozvíjení slovní zásoby a komunikace mezi žáky. Ocení je tedy hlavně češtináři. Ale nejen ti. Protože všichni učitelé, bez ohledu na svoji aprobaci, používají český jazyk k tomu, aby svoje žáky postupně poznávali, vedli, vzdělávali, motivovali, zaujali a třeba se s nimi i zasmáli a pobavili. Protože s nadhledem a jistou dávkou humoru jde, jak známo, všechno tak nějak líp.
Je začátek školního roku a vy jste v dané třídě poprvé. Vy neznáte žáky, oni neznají vás. Před sebou máte sice čerstvě vytištěný seznam, ale ten vám moc nepomůže. Zasedací pořádek je holt zasedací pořádek. Pravděpodobně si od žáků vyžádáte lístečky se jmény, za kterými se pak někteří „mistři“ budou schovávat až do konce hodiny. Anebo se najde ve třídě „dobrá duše“, která ještě nezapomněla psát krasopisně a vyhotoví vám na počkání zasedací pořádek jako víno.
Co to ale trošku ozvláštnit? Každý žák se představí a ke svému jménu pak doplní slovo (zdůrazněte žákům, že slušné slovo), které ho co nejlépe vystihuje (např. sportovec Honza, zpěvačka Anička, ospalý David, ajťák Petr, mažoretka Lucie, upovídaný Ondřej).
Dovolte žákům, aby chvíli bubnovali rukama do lavice nebo na svoje nohy. (Má to hned dvě výhody. Jednak probudíte všechny „spánkuchtivé“, jednak se konečně začne něco dít. A to vždycky žáky zaujme.)
Až bude ve třídě přiměřený hluk, dejte žákům znamení, aby skončili s bubnováním a aby byli naprosto potichu. Takto chvíli vydržte. Pak do tohoto ticha zašeptejte váš další požadavek. Aby žáci jednou kratičkou větou vyjádřili, jak na ně působil hluk a jak naopak to následné ticho. Nejenže budou muset zapojit svoje myšlení. Ale přijdou také na spoustu nových věcí:
První žák řekne větu začínající písmenem A, další pak větu začínající písmenem B a tak dále. Věty na sebe budou tematicky navazovat, žáci si tak vytvoří vlastní příběh. Jednak musí přemýšlet nad tím, jaké písmeno abecedy následuje, jednak nad vlastním obsahem příběhu.
Pokud potřebujete věnovat hodinu určitému tématu, pak doveďte žáky k tomu, aby právě tomuto tématu věnovali svůj smyšlený příběh. (To už je ale náročnější aktivita, vhodná spíše pro starší žáky.)
Vy (nebo někdo z žáků) řeknete libovolné slovo (např. svetr). A vámi vyvolaný žák o něm bude mluvit bez přípravy a plynule asi 10 vteřin. Pak řeknete vy (nebo někdo z žáků) další slovo. A jiný žák toto slovo použije ve svém projevu, který bude trvat také 10 vteřin. Opět můžete použít slova, která souvisí s tématem vaší hodiny. Tato aktivita je tedy vhodná jak k navození nového tématu, tak i k opakování již probraného učiva.
Každý žák si vezme do ruky svoje vlastní klíče a představuje si, co všechno by mohl těmito klíči odemknout. Fantazii se meze nekladou.
Není nad to, když se v hodině cítíte dobře a víte, že i vaši žáci jsou v pohodě. Co tomu tak trošku pomoct? Mám pro vás ještě jednu aktivitu, díky které získají vaši žáci zdravou míru sebevědomí a sebeúcty. A to jsou hodnoty, se kterými se řada z nich setká vůbec poprvé. Dopřejte jim tedy ten pocit, že jsou dost dobří. Nejprve to ale potřebují od někoho slyšet, aby si to pak sami uvědomili a vzali za své.
Jak na to? Žáci se budou vzájemně chválit, oceňovat na sobě to, v čem jsou jedineční, výjimeční, objevovat své talenty a kladné vlastnosti. Můžete začít tím, že nejprve vy pochválíte každého z žáků, třeba i jedním jediným slůvkem. A uvidíte, jak budou i ti největší škarohlídi postupně „roztávat“.
Možná už řadu z těchto aktivit (v různých obměnách) používáte. V tom případě neváhejte a pište do komentářů pod článkem svoje zkušenosti a tipy přímo z praxe.
A možná se zrovna s těmito aktivitami setkáváte poprvé. Nevadí. Vyzkoušejte je a napište do komentářů, se kterou z nich jste byli nejvíc úspěšní.